Mielenterveyden määrittely ja historiaa
Otsikostaan huolimatta tämä
blogikirjoitus pohtii kylläkin mielenterveyden määrittelyä, mutta
jättää historiallisen tarkastelun sikseen. Sen sijaan keskitytään
nykyajan polttaviin aiheisiin, kuten nuorten mielenterveys.
Kuvalähde: http://mattinikama.puheenvuoro.uusisuomi.fi/217075-mielenterveys-ja-elamassa-menestymisen-edellytykset
Mielenterveyden määritelmästä
Jos haluamme puhua mielenterveydestä,
on kait oikeaoppista lähteä ensin pohtimaan mielenterveyden
käsitettä ja sen määrittelyä. Katson, että mielenterveys on osa
hyvinvointia. Mielenterveys-käsitteessä esiintyy sana ”terveys”,
joka jossain määrin aina määrittyy sairauden poissaololla.
Toisaalta mielenterveyden määrittely pelkästään mieleen
liittyvien sairauksien poissaololla, on hyvin typistetty ja
yksiulottainen näkemys käsitteen käyttöön. Tällöin vastaus
siihen, mistä mielenterveys varsinaisesti koostuu jää uupumaan. On
selkeää, että mielenterveys voidaan määritellä monella tapaa ja
käsite on myös moniulotteinen. On haastavaa typistää
mielenterveys-käsitettä lyhyeksi ja ytimekkääksi määritelmäksi.
Oman määritelmäni mukaan mielenterveys on mielen hyvinvointia,
jonka turvin henkilö voi toteuttaa potentiaaliaan mahdollisimman
vapaasti.
Seuraavaksi perehdytän lukijan pariin
tunnettuun kenties jopa klassiseksi muodostuneisiin määritelmiin
mielenterveys-käsitteestä. WHO on määritellyt mielenterveyden
seuraavaan tapaan: ”hyvinvoinnin
tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, sopeutuu arkielämän
tavanomaisiin haasteisiin ja stressiin, kykenee työskentelemään
tuottavasti ja hyödyllisesti sekä kykenee antamaan oman panoksensa
yhteiskunnalle”
(Lönnqvist
– Lehtonen 2017). Määritelmässä viitataan mielestäni
todellisuudentajuun kohdassa, jossa puhutaan omien kykyjen
ymmärtämisestä. Toisaalta omien kykyjen ymmärtäminen ei pidä
nähdä pelkästään niiden rajallisuuden ymmärtämisenä, mutta
nimenomaan omien voimavarojen löytämisenä. Sopeutumisella
arkielämän haasteisiin ja stressiin viitataan resilianssiin eli
mielen ”kimmoisuuteen”. Loppuosa määritelmästä jossa puhutaan
tuottavasti työskentelystä sekä yhteiskunnallisen panoksensa
antamiselle, on ilmaistu siten, että siitä paistaa läpi
uusliberalistinen eetos. Toki ei käy kieltäminen, etteikö ihminen
ole sosiaalinen olento, jolla on tarve olla osa jotain itseään
suurempaa kokonaisuutta. Toinen asia on sitten, kuka määrittää,
mikä on hyödyllistä toimintaa yhteiskunnan kannalta, mutta sen
asian spekulointi jätettäköön muille foorumeille.
Hieman
moniulotteisemman kuvauksen mielenterveydestä on esittänyt
yhdysvaltalainen psykiatri ja Harvard Medical Schoolin professori
George Vallaint. Hänen mukaansa mielenterveydellä on kuusi
ulottuvuutta: mielenterveys normaalin psyykkisen toimintakyvyn
mittarina, mielenterveys positiivisina psykologisina kykyinä,
mielenterveys persoonaallisyyden kypsyytenä, mielenterveys
sosioemotionaalisena lahjakkuutena, mielenterveys subjektiivisena
hyvinvointina sekä mielenterveys joustavyytena ja muuttumiskykynä
(Lönnqvist – Lehtonen 2017).
Vallaintin
kuvaus on kyllä moniulotteisempi kuin WHO:n määritelmä, mutta
kenties myös laajuutensa takia hieman vaikeasti tartuttava.
Kuudennessa kohdassa eli joustavuudessa ja muuntautumiskyvyssä on
samaa kuin WHO:n määritelmän sopeutumisessa. Vallaintin
kuvauksessa on sekä subjektiivinen että objektiivinen ulottuvuus.
Objektiivisuus tulee esiin termin ”normaali” käytössä (kohta
1), toisaalta Vaillant listaa viidenneksi ulottuvuudeksi nimenomaan
subjektiivisen hyvinvoinnin. Sosioemotionaalinen lahjakkuus viittaa
puolestaan niin kutsuttuun tunneälyyn. Sen yksi ilmentymä voisi
olla vaikka kyky tuntea empatiaa. Osittain ulottuvuudet nivoutuvat
yhteen esimerkiksi ei voida puhua sosioemotionaalisesta
lahjakkuudesta ilman persoonallisyyden kypsyyttä. Kuitenkin nämä
kaksi ulottuvuutta tuovat hieman eri näkökulmaa esiin, joten niiden
erittely on perusteltua. Itselleni jää hieman hämärän peittoon
mitä lisäarvoa muille ulottuvuuksille tuo kohta 2 eli mielenterveys
positiivisina psykologisina kykyinä. Kenties epäluuloni tuota
ulottuvuutta kohtaan johtuu siitä, että se on mielestäni kaikkein
epämääräisin ilmaisu kuudesta Vaillantin mielenterveyden
ulottuvuuksista. Kaiken kaikkiaan Vallaint onnistuu antamaan
kattavamman kuvauksen mielenterveydestä kuin WHO:n määritelmä.
Lisäksi Vallaintin määritelmä on jollain tapaa universaalimpi
kuin WHO:n määritelmä.
Nuorten
mielenterveys ajankohtaisena kysymyksenä
On
kenties hieman yllättäväkin fakta, että mielenterveyden
kokonaistaso ei ole muuttunut viime vuosina, kun toisaalta väestön
fyysinen terveys on parantunut ja elinajanodote noussut. (Lönnqvist
– Lehtonen 2017) Mutta mielenterveyden kokonaistaso ei ole siis
myöskään heikentynyt, toisin kuin median välittämän kuvan ja
yleinen keskustelun perusteella voisi päätellä. Paljon puhutaan
etenkin nuorten mielenterveysongelmista ja varsinkin masennuksesta.
Pitää paikkansa, että esimerkiksi 35-vuotiaiden nuorten
työkyvyttömyyseläkkeet, jotka johtuvat mielenterveysongelmista,
ovat lisääntyneet viime vuosina (Repo 2015). Nuorten pahoinvointia
on selitetty muun muassa yhteisten normien ja arvojen
heikentymisellä, joka johtaa epävarmuuteen (Lönnqvist – Lehtonen
2017). Yhtä hyvin selittävänä tekijänä voisi tarjota myös
nykyisen informaatioyhteiskunnan monimutkaisuutta ja kuormittavuutta.
Kun
puhutaan mielenterveydestä, herää kysymys tekijöistä, jotka
yksilötasolla suojaavat ja toisaalta uhkaavat mielen hyvinvointia.
Nämä tekijät voidaan jaotella sisäisiin ja ulkoisiin seikkoihin.
Lönnqvist ja Lehtonen on esittänyt listauksen näistä tekijöistä.
(Lönnqivst – Lehtonen 2017.) Tietenkään listaus ei ole kattava,
mutta se antaa jonkin käsityksen erilaisista vaikuttavista
tekijöistä. En näe tarvetta lähteä tässä yhteydessä
kertaamaan listausta. Sen sijaan haluan verrata sitä Pirjo Kinnusen
(2011) 10-vuotiseen seurantatutkimukseen, jossa on tutkittu
varhaisaikuisen mielenterveyttä ja siihen yhteydessä olevia
ennakoivia tekijöitä. Haluan tutkia, löytyykö näistä kahdesta
lähteestä yhtäläisyyksiä. Kuten Lönnqvist ja Lehtonen, myös
Kinnunen jaottelee tekijät ulkoisiin ja sisäisiin tekijöhin.
Myöhempää mielenterveyttä Kinnusen (2011) tutkimuksen mukaan
ennakoivat tupakointi ja psykosomaattiset oireet (ulkoisesti
havaittavat tekijät) sekä subjektiivinen psyykkinen terveys,
hallinnan tunne, huolet ja kokemus vanhempisuhteista (sisäiset
tekijät), myös nuoren tyytyväisyydellä itseen ja tulevaisuuden
suuntautumisella oli viitteellinen yhteys myöhempään
mielenterveyteen.
Seuraavaksi
pyrin löytämään Kinnusen (2011) tuloksista vastaavan kategorian
Lönnqvistin ja Lehtosen (2017) listauksesta. Tupakointi voidaan
löyhästi kategorisoida päihteiden alle. Psykosomaattiset oireet
voidaan periaatteessa mieltää fyysiksi oireiksi, vaikka niiden
taustalla on olevat syyt voivat olla psyykkisiä. Tyytyväisyys
itseen on verrattavissa itsetuntoon. Muut Kinnusen löytämät
tekijät eivät yksi yhteen löydy Lönnqvistin ja Lehtosen
listauksesta. Kokemus vanhempisuhteista on mielenkiintoinen
psykoanalyyttisen lähestymistavan valossa. Lönnqvistin ja Lehtosen
ilmeisesti teoriaan pohjautuva listaus luo luonnollisesti paljon
tasapainoisemman ja kattavamman näkökulman mielenterveyttä
selittäviin tekijöihin. Kinnusen tulosten suhteen herää kysymys,
kuinka paljon kysymystenasettelu on vaikuttanut tutkimustuloksiin.
Esimerkiksi suhde vanhempiin on erikseen nostettu esille, mutta
kenties jonkin toinen oleellinen seikka on jäänyt pois
kysymyspatteristosta.
On
tärkeää tiedostaa tekijöitä, jotka suojelevat tai uhkaavat
mielenterveyttä, koska ne ovat avainasemassa mielenterveyden
ennaltaehkäisyssä. Voidaan todeta, että mielenterveyshäiriöt
ovat yleisiä. Kun keskitytään nuoriin, tutkimusten mukaan noin
20-35 prosenttia nuorista kärsii jostain mielenterveyshäiriöstä.
Nuorten yleisimmät mielenterveyshäiriöt ovat mieliala-,
ahdistuneisuus-, käytös- ja päihdehäiriöt. Nuorten
mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyä voidaan lähestyä monelta
eri tasolta. Varhaiskasvatus ja koulu voidaan pyrkiä suunnittelemaan
siten, että edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä. Tällöin
painotetaan esimerkiksi ongelmanratkaisu- ja vuorovaikutustaitojen
opettamista. Myös lapsiperheille annettava psykososiaalinen tuki on
tärkeässä roolissa. Lisäksi on mahdollista erityisesti huomioida
riskiryhmään kuuluvat lapset ja nuoret. (Marttunen – Huurre –
Strandholm – Viialainen 2013: 10.)
Miten
sitten tunnistaa, mikä on normaalia nuoruuteen kuuluvaa oireilua ja
mikä viestii mielenterveysongelmista? Oleellisina diagnostiikassa on
arvoida, miten nuoren oireilu vaikuttaa hänen kehitykseen ja
toimintakykyyn. Voidaan todeta, että nuori kärsii
mielenterveysongelmista, kun hänen kehityksensä on pysähtynyt ja
oireet aiheuttavat kärsimystä ja selkeitä haittoja, kuten
opintojen keskeytymistä, ihmissuhteiden lukkiutumista ja vaikeita
ristiriitoja lähiympäristön kanssa. (Marttunen 2009.)
Lopuksi
Olen
tässä blogikirjoituksessa pyrkinyt avaamaan mielenterveyden
moniulotteista ja kompleksista käsitettä sekä pohtimaan
mielenterveyttä edistäviä ja toisaalta uhkaavia tekijöitä.
Lisäksi olen käsitellyt lyhyesti paljon huomioita saanutta nykyistä
ilmiötä eli nuorten mielenterveysongelmia.
Jääkää
kuulolle, seuraava kirjoitus koskee ainakin löyhästi psykooseja ja
mielenterveyslakia.
Lähteet
Kinnunen,
Pirjo 2011. Nuoruudesta kohti aikuisuutta – Varhaisaikuisen
mielenterveys ja siihen yhteydessä olevat ennakoivat tekijät.
Tampere: Tampereen Yliopistopaino oy. Väitöskirja. Saatavilla myös
sähköisesti osoitteessa:
<http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/66830/978-951-44-8624-1.pdf?sequence=1>
Luettu 13.4.2017.
Lönnqvist,
Jouko – Lehtonen, Johannes 2017. Psykiatria. Duodecim.
Verkkodokumentti. Päivitetty 13.3.2017.
<http://www.oppiportti.fi/op/pkr00108/do> Luettu 13.4.2017.
Marttunen,
Mauri 2009. Nuorten mielenterveysongelmat. Työterveyslääkäri
2009; 27(1):45-48. Saatavilla myös sähköisesti osoitteessa:
<http://www.ebm-guidelines.com/dtk/shk/avaa?p_artikkeli=ttl00585>
Luettu 14.4.2017.
Marttunen,
Mauri – Huurre, Taina – Strandholm, Thea – Viialainen, Riitta
(toim.) 2013. Nuorten mielenterveyshäiriöt – Opas nuorten parissa
työskenteleville aikuisille. Opas: 25 THL/2013. Saatavilla myös
sähköisesti osoitteessa:
<https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110484/THL_OPA025_2013.pdf?sequence=1>
Luettu 14.4.2017.
Repo,
Päivi 2015. Mielenterveysongelmat ajavat nuoria eläkkeelle
ennätysmäärin. Helsingin Sanomat 3.1. Kotimaa. Saatavilla myös
sähköisesti osoitteessa:
<http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002789650.html> Luettu
13.4.2017.
Kommentit
Lähetä kommentti